Zvedák je nezbytným zařízením pro každý autoservis, pneuservis i klempírnu. Bez něj si lze jeho činnost představit jen velmi těžko. Jak to ale bývá, není zvedák jako zvedák. Na trhu je typů zvedáků hned několik. Jaké jsou ty nejčastější, mezi kterými se majitelé a provozovatelé servisů rozhodují?

Nůžkové zvedáky

Nůžkové zvedáky jsou ideálním řešením pro menší servisy, případně pro nadšené amatéry, kteří se v autech „šťourají“ přece jen více než většina ostatních. Pro svůj provoz totiž nepotřebují příliš místa, je však třeba je upevnit do podlahy. Nůžkových zvedáků je několik typů, především se dělí na ty určené pro pneuservisy, které zvedají auto za práh, a zvedáky pro klasické servisy zvedající auto stojící na kolech.

Jednosloupový zvedák

Jednosloupový zvedák je nejmenším zástupcem skupiny zvedáků, které se označují jako sloupové a které používá většina servisů. Výhodou jednosloupového řešení je malá prostorová náročnost, větší servisy ale pravděpodobně sáhnou po robustnějších vícesloupových zvedácích.

Dvousloupový zvedák

Právě tento typ je v servisech vůbec nejběžnější. Dvousloupové zvedáky jsou dostupné s ručním i elektromagnetickým odjišťováním a mohou disponovat různou nosností i výškou zdvihu. Vzájemné propojení obou sloupů je možné buď v podobě spodního prahu, který může občas komplikovat najíždění, anebo horem. V takovém případě je najíždění usnadněné, na druhou stranu se sníží maximální výška zdvihu.

Čtyřsloupové zvedáky

Pro servisování podvozků nebo seřizování geometrie a další podobné činnosti se používá velkých čtyřsloupových zvedáků. Ty disponují nosností až pěti tun a místo klasických zvedacích ramen je charakterizují spíše zvedací plošiny. Obvyklá výška zdvihu se pohybuje kolem 1,5 metru s tím, že některé modely mají maximální zdvih až do výšky 1,75 metru.

Zdroj obrázku: Anastassiya Bezhekeneva / Shutterstock.com